Kleine koornaarvis

Vissoort: Koornaarvissen
Type vis: Zeevissen

Kleine koornaarvis

Herkenning: 1. Twee korte, gescheiden rugvinnen, de eerste met zeven tot negen dunne, harde vinstralen. Anaalvin met 13-15 vinstralen. 2. Zijlijn met 44-48 schubben. 3. Zilverkleurige lengtestreep op de flanken.
Verspreiding: Middellandse Zee en Atlantische kust van Zuid-Europa. In de zuidelijke Noordzee waarschijnlijk in de 20ste eeuw geïntroduceerd, in Nederland in 1964 voor het eerst waargenomen. Tegenwoordig langs de Nederlandse kust lokaal algemeen (Veerse Meer en Grevelingenmeer).
Leefwijze: De kleine koornaarvis leeft in grote scholen in zowel zoute als brakke en incidenteel zelfs in zoete wateren. Paait van april tot juli.
Voedsel: Voornamelijk kleine kreeftachtigen en vislarven.

Er zijn nog geen foto's van deze vis door leden geupload. Klik hier om een foto te uploaden.