Gladde haai

Vissoort: Toonhaaien
Type vis: Zeevissen

Gladde haai

Herkenning: 1. Rug grijs, flanken lichter zonder witte vlekken, buik geelwit. 2. De tweede rugvin is slechts weinig kleiner dan de eerste en groter dan de anaalvin. 3. Staartvin met een nauwelijks ontwikkelde onderlob. 4. Tanden stomp en plat, in een serie lage knobbels. Op basis van uiterlijke kenmerken is geen uitsluitsel te geven over deze soort omdat ook bij de gevlekte gladde haai de stervormige vlekken totaal afwezig kunnen zijn en er verder geen onderscheidende kenmerken zijn. DNA-onderzoek lijkt dan vooralsnog de enige betrouwbare manier te zijn om deze soort te onderscheiden.
Verspreiding: Noordoost-Atlantische Oceaan en Noordzee. Langs de Nederlandse kust niet algemeen, mogelijk zelfs zeldzaam; omdat bij de determinatie gemakkelijk verwarring met gevlekte gladde haaien (M. asterias) zonder witte stervormige vlekken optreedt, lijkt het voorkomen van de gladde haai tot nu toe te zijn overschat.
Leefwijze: Leeft tot een diepte van 200 meter nabij de bodem, maar vooral op een diepte tot 50 meter. De vrouwtjes zijn geslachtsrijp bij een lengte van 70-80 cm. Het vrouwtje zet geen eieren af, maar wordt inwendig bevrucht en brengt volledig ontwikkelde jongen ter wereld. Per keer worden 10-15 jongen van circa 30 cm lengte geboren.
Voedsel: Vooral kreeftachtigen.

Er zijn nog geen foto's van deze vis door leden geupload. Klik hier om een foto te uploaden.